Podsumowanie 2022: KOMPETENCJE I BADANIA

Dla Wrocławskiego Instytutu Kultury rok 2022 był intensywny, pełen wyzwań, a przede wszystkim niezwykle ekscytujący. Przez ostatnie dwanaście miesięcy nie tylko od podstaw zbudowaliśmy nową wrocławską instytucję kultury, ale i przetestowaliśmy w akcji jej program. Jednym z naszych zadań jest pobudzanie rozwoju i wzmacnianie kompetencji osób działających w polu kultury – i właśnie od tego obszaru rozpoczniemy podsumowanie roku 2022.

Kompetencje

Prowadzone przez Wrocławski Instytut Kultury działania kompetencyjne są rozwinięciem założeń programu znanego od czasów Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016 jako Praktycy Kultury. Jego celem było poszerzanie zawodowych horyzontów pracowników instytucji i organizacji kulturalnych oraz niezależnych twórców poprzez spotkania z ekspertami, warsztaty czy szkolenia. W 2022 roku zorganizowaliśmy dwa specjalistyczne cykle warsztatowe skupione zarówno na pogłębianiu umiejętności strategicznego planowania, jak i wyposażeniu osób aktywnych w sektorze w praktyczne narzędzia pracy. W kwietniu praktycy i praktyczki kultury spotkali się dwukrotnie z trendresearcherką, analityczką innowacji i specjalistką future studies Moniką Borycką, znaną w sieci jako twórczyni kanału TrendRadar. Pierwszy z trendwatchingowych warsztatów pomagał odnaleźć odpowiedź na pytanie: „Jak czytać trendy?”; drugi – zdobytą w ten sposób wiedzę o potencjalnych scenariuszach przyszłości wykorzystać do stworzenia innowacyjnej oferty działań kulturalnych. W listopadzie i grudniu zaprosiliśmy do WIK-u Michała Zalewskiego – eksperta w zakresie komunikacji oraz zarządzania informacją, właściciela marki Dobrze Powiedziane. Dwuczęściowe szkolenie miało przygotować odbiorców do prezentowania, występowania i przekonywania: zminimalizować stres towarzyszący wystąpieniom publicznym, a jednocześnie zmaksymalizować jakość przekazywanego przy ich okazji komunikatu.

Jak prezentować, występować i przekonywać – warsztaty z Michałem Zalewskim (fot. Wojciech Chrubasik)

Równolegle, od kwietnia aż do późnego lata, wspólnie z krakowskim Warsztatem Innowacji Społecznych i agencją Hearts&Heads prowadziliśmy lokalną odsłonę KulturLabu – czyli cyklu czterech warsztatów opartych o metodę Design Thinking. Ich uczestnicy mieli okazję przepracować realne wyzwania stojące przed własnymi organizacjami, dotyczące m.in. skutecznego włączania odbiorców w działania czy przyciągania do udziału w wydarzeniach nowych grup zainteresowanych. W procesie wzięły udział zespoły czterech wrocławskich i dolnośląskich instytucji: Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Tadeusza Różewicza we Wrocławiu, BWA Wrocław Galerii Sztuki Współczesnej, Gminnego Centrum Kultury im. Anny Sojko w Dobroszycach oraz WIK-u.

Poszerzanie wiedzy i zdobywanie nowych umiejętności było też niezwykle istotną częścią zorganizowanego w październiku forum artystycznych działań lokalnych Sztuka sąsiedztwa – spotkania skierowanego do aktywistów i aktywistek kulturalno-społecznych, działających na osiedlach i angażujących ich lokalne społeczności. Obok szerokiego programu, pozwalającego osobom zaangażowanym w działania sąsiedzkie w różnych zakątkach Polski lepiej się poznać i zsieciować, w ramach Sztuki sąsiedztwa odbyły się też dwa warsztaty wzmacniające kompetencje z zakresu współpracy ze społecznością lokalną. 12 października edukatorka i założycielka stowarzyszenia „Z Siedzibą W Warszawie” Edyta Ołdak dzieliła się z uczestnikami użytecznymi dla artystów i artystek metodami wchodzenia w interakcję i aktywnej współpracy z sąsiedzkimi wspólnotami. Kilka dni później, 15 października, artystka, aktywistka i twórczyni mikromarki „Notesy z Łukowa” Pamela Bożek przepracowywała z uczestnikami forum temat wykorzystywania narzędzi artystycznych w celu pogłębiania integracji międzykulturowej.

Warsztaty Edyty Ołdak podczas Sztuki sąsiedztwa (fot. Jerzy Wypych)

Obok wydarzeń skierowanych do zewnętrznych odbiorców instytucjonalnych, organizacji pozarządowych czy artystów, nie zapominamy też o pracy wewnątrz zespołu WIK-u, o autorefleksji, doskonaleniu swoich umiejętności i poszukiwaniu odpowiedzi na pytania pojawiające się podczas codziennej pracy. W tym roku dużo wysiłku włożyliśmy w poszerzenie wiedzy i przygotowanie kadry Instytutu do tworzenia oferty kulturalnej w pełni dostępnej dla osób z niepełnosprawnościami. Trenerki związane z Fundacją Katarynka przeprowadziły dla nas, naszych wolontariuszy i współpracowników szkolenia z zakresu: savoir vivre’u i obsługi osób z niepełnosprawnościami wzroku i słuchu (Anna Brzegowa-Jabczyk i Karolina Przybył), podstaw audiodeskrypcji w działaniach na żywo (Justyna Mańkowska i Magdalena Dudowicz) czy dostępności cyfrowej w komunikacji i promocji (Magda Brumirska-Zielińska). Tak szeroki program nie byłby możliwy, gdyby nie dofinansowanie Państwowego Funduszu Rehabilitacyjnego Osób Niepełnosprawnych w ramach projektu „Rodzinnie w Barbarze – dostępność we Wrocławskim Instytucie Kultury”.

Badania

Druga połowa roku to dla Wrocławskiego Instytutu Kultury także koordynacja szeroko zakrojonego działania badawczego, mającego na celu lepsze poznanie obecnego kształtu i zmapowanie potrzeb wrocławskiego środowiska kulturalnego: Diagnozy Wrocławskiej Kultury. Trwające między czerwcem a grudniem badanie przeprowadzone zostało na zlecenie Departamentu Spraw Społecznych Urzędu Miejskiego Wrocławia, a jego rezultaty mają stać się pewnego rodzaju „mapą drogową” przyszłych działań i pomóc we wprowadzeniu w proces tworzenia wieloletniego programu dla rozwoju lokalnej kultury.

Diagnoza Wrocławskiej Kultury (fot. Wojciech Chrubasik)

Diagnoza podzielona została na kilka etapów. Rozpoczęła się warsztatami mapującymi istniejące i działające we Wrocławiu punkty styków, współprac i potencjalnych zależności międzysektorowych. Kolejnym etapem było badanie porównawcze (tzw. benchmarking) Wrocławia do innych polskich i europejskich miast metropolitalnych w zakresie prowadzonych polityk kulturalnych, czy szerzej – miejsca kultury w politykach miejskich. Najszerzej angażującym wrocławską społeczność kulturalną elementem procesu był samospis – kwestionariusz, mający pomóc lepiej rozpoznać osoby aktywnie uczestniczące w życiu kulturalnym miasta, w którym pojawiły się pytania m.in. o obszary ich aktywności, o ich potrzeby czy o opinie na temat najważniejszych zjawisk w miejskim polu kultury. Za przeprowadzenie samospisu odpowiadała warszawska organizacja o wieloletnim doświadczeniu badawczym – Fundacja Obserwatorium. Późną jesienią zorganizowane zostały również otwarte warsztaty i debaty, które dotyczyły m.in. wartości i języka przyszłego dokumentu programowego, wrocławskich polityk w zakresie edukacji kulturalnej, a także funkcjonowania oraz wsparcia artystów i artystek we Wrocławiu.

W Diagnozie Wrocławskiej Kultury, w tym w samospisie, wzięło udział blisko 500 aktywnie zaangażowanych w życie kulturalne miasta osób. Raport podsumowujący ten wielomiesięczny proces opublikowany zostanie już wczesną wiosną.

48 propozycji na lato w mieście – zakończyłyśmy drugi nabór do Mikrograntów!

Majowy nabór, w którym osoby fizyczne i grupy nieformalne składały swoje pomysły na lokalne inicjatywy, właśnie się zakończył. Oceną formalną 48 nadesłanych wniosków zajmą się koordynatorki programu z Wrocławskiego Instytutu Kultury, oceną merytoryczną – cztery komisje. Poznajmy jurorów i jurorki!

więcej

W sierpniu noc literatury zapadnie na Hubach!

Poznaliśmy lokalizację 12. edycji Europejskiej Nocy Literatury: 19 sierpnia fragmenty najlepszej europejskiej prozy usłyszymy na Hubach! Kuratorką jednego z najpopularniejszych wrocławskich wydarzeń literackich jest Sylwia Chutnik, a wybrane przez nią teksty połączy hasło „GABINET OSOBLIWOŚCI”. Przed sierpniową nocą szykujemy dla Was też sporo wydarzeń towarzyszących – pierwsze z nich już 17 maja.

więcej

Wrażliwie z innymi: zaczynamy drugi rok z rezydentkami MagiC Carpets!  

We Wrocławiu – mieście od lat kształtowanym przez nowoprzybyłych – konieczna jest nieustanna refleksja nad tym, jak realizować projekty empatyczne i angażujące nowych mieszkańców i mieszkanki.

więcej